fredag 2 oktober 2009

Gröna steg


Ecoloco utmanar oss att berätta om vårt senaste steg mot en miljövänligare vardag och vad vi planerar här näst. Loa på ecoloco har själv infört vego-torsdagar som ett steg i en allt miljövänligare vardag!

Såå... Här hemma har Maken infört rotfrukter på menyn. Minst en, helst två gånger i veckan. Nu känns det ganska självklart, men tro mig, för 10 år sedan var rotfrukter något ganska exotiskt i mitt kök. Själv kör jag stenhårt på miljö-linjen i min undervisning i skolan.

- Du är så där lite Greenpeace va?!, det märks! säger de till mig. Och visst är jag väl det. Och jag älskar diskussionerna som uppstår, jag svarar gärna om och om igen, bara jag märker att det får dem att tänka. Här näst väntar den årliga novell-tävlingen, på just temat miljö.

6 kommentarer:

Puff sa...

Rotfrukter finns alltid alltid alltid hemma hos oss; potatis, morötter, kålrot som minst. Men ofta också palsternacka, rödbetor eller någon rotselleri. Så jäkla enkelt att bara koka ihop en matig soppa med lite buljongtärningar när fantasin och tiden tryter.
Men så är jag finne också, kanske därför jag har en förkärlek till just rotfruKter?

CrimsonAnna sa...

Jag hänger på:)

Anonym sa...

Vår vardag består av ett aktivt strävande till att leva mer miljövänligt. Vårt senaste val är tygblöjor. Här hemma har vi en tvåmånaders gammal flicka och har tygblöjor på henne! Jag är mäkta stolt över vår Eko-flicka som redan nu bidrar till en bättre värld. Snygga är de också, moderna och färggranna, ser precis ut som en vanlig blöja - till och med snyggare! Vegomamman, har ni också använt tygisar till era små?

Anna sa...

Åh, tänk den som hade fått ha dig som lärare i skolan! Bra jobbat!

Frida M sa...

Puff: Jag skulle gärna komma på en rotfruktsmiddag hemma hos er hör jag!

Anna: :)

Anonym: Härligt att du tänker så eko till din lilla tjej! Nej, vi har faktiskt inte använt tygblöjor till våra barn, men vem vet, kanske om det kommer ett tredje barn att vi satsar på tyglblöjor. "Vanliga" blöjor generarerar ju oekligen väldigt mycket sopor! Däremot tänkte vi försöka satsa på att potträna lilla tjejen ganska tidigt för att på så sätt minska blöjkonsumtionen.

Anna: Det är ju ingen som jublar direkt när man tar upp ämnet miljö, men det brukar alltid bli bra diskussioner till slut!

Anna sa...

vad undervisar du i och för hur gamla elever? jag är bara nyfiken :)