söndag 22 november 2009

Guilty by attempted murder?

Vi har köpt råttfällor. Jag vet det känns sjukt obehagligt, men tanken på att ha en råtta inne i huset gör mig nästan magsjuk. Jag övervägde att lägga in en bild på en råtta i bloggen, men jag tyckte att bilden var för obehaglig. Jag har försökt att se dem som vilka djur som helst; kaniner, marsvin. bävrar eller what ever. Men det går inte, tanken på att möta en råtta får mig att kallsvettas och må illa. Grannen har redan fångat fyra stycken. Ute alltså, men om man inte tar dem så kommer de in säger han. Ja, detta är så sjukt obehagligt, men om vi hör dem springa i väggen måste vi också sätta ut våra fällor. Planerat mordförsök? Eller vad gör man?

9 kommentarer:

Ika sa...

Skaffar katt, om man har möjlighet. En bra råttfångarkatt är betydligt effektivare än en råttfälla, eftersom katten tänker själv och dessutom sysslar med uppsökande verksamhet.
Docj är det lite grisen i säcken-verning på katter som råttfångare, för råttor är svårhanterliga som bytesdjur - stora, smarta och betydligt aggressivare än möss. Det krävs alltså att katten ska vara rätt driven och tränad som jägare - och den allra bästa inledande träningen får kattungen om den växer upp med en mamma som är duktig jägare och som bär hem bytesdjur i mer eller mindre dött skick.
Nu vet jag inte hur välskolade familjens katter blev av sina mammor när de var små, men råttor fångar de i alla fall, om än med varierande framgång. Fast har man obehag för råttor ska man vara medveten om att en råttfångande katt inte behöver betyda att man slipper se råttorna. Det kan t.ex. hända att katten överlämnar råttan till dig som en present, eller att den lämnar den halväten på trappan. Det finns mer självupplevda saker på temat råttor, men jag tror att jag besparar känsliga läsare den läsupplevelsen...

Hur som helst: Fällor är i alla fall humanare än gift, både med tanke på råttor och andra levande varelser.

Helena sa...

Burfällor där råttorna fångas in och kan släppas ut på lämpligt ställe senare, det vore väl ett bättre alternativ? :)

Ekokul-Anna sa...

Finns det inte nån slags ljudmanicker som skrämmer bort möss och råttor? På en våglängd som inte vi människor hör? Men annars får man ta till det som finns, tyvärr.

Sara sa...

Jag vet flera som testat just "ljudfällan" där man alltså skrämmer iväg råttorna (hjälper visst mot sorkar och annat också) med ett ljud som de upplever som obehagligt men som vi människor inte uppfattar. Djurvänligt och, som det verkar, effektivt alltså. Kanske kan vara ett tips på alternativt "råttstraff"? :)

Brita sa...

Men är det verkligen råttor och inte möss? Verkar sjukt obehagligt i så fall. Oskars pappa har tätat med "husfix" här på Norrbacka, vet inte exakt vad det är, men ett silikonliknande material tror jag. Vi har inte haft några möss inne sen dess, peppar, peppar. Sen har vi täppt igen gångar mellan husgrunden och väggen med stålull... Åtminstone möss gillar inte det som sticks. Jag känner med dig, vi är båda lika rädda för råttor tror jag!

loba sa...

Jag har också hört mycket gott om den där "ljudfällan". Effektiv och ofarlig för alla slags varelser.

Annars tror även jag på burfällan.

Frida M sa...

Ika: katter finns det ett par i området, själva kan vi inte ha för jag är allergisk tyvärr! Annars är ju det såklart mer naturligt.

Helena, Sara, Anna och loba: jag presenterade både ljudfällan och burfällan för Maken utifrån era tips, men han hävdar bestämt att man plågar ihjäl dom ändå, för att de fryser eller svälter ihjäl om de inte kommer in och om de inte kommer in hos oss går de in hos någon annan. Som har ihjäl dem. Kanske är det så att grannen redan tagit de råttor som fanns, för det har varit tyst här ett tag nu. Inga fällor ute från vår sida ännu i alla fall.

Brita: Täta är ju ett sätt, men då måste man ju veta var man ska täta å vi e ju inte sådär händiga vettu! Och, ja det var råttor.

Joan sa...

Har precis börjat läsa er blogg, hittade den genom Mrs Lucky. Blir glad av att hitta andra föräldrar med miljötankar och det verkar finnas många goda recept att prova med treåringen här hemma. Vill tipsa om en bra sida med fantastiska veganrecept: http://www.kopandafoods.com/recept/

Tack för inspirerande blogg!

Frida M sa...

Joan: Alltid kul för oss att komma i kontakt med andra vego-föräldrar också, varmt välkommen hit! Och koopandafoods är en riktigt trevlig blogg som jag brukar kika in på ibland!