söndag 9 november 2008

Röd mangold

Vi är alltså vegetarianer hela familjen. Treåringen har aldrig smakat kött eller fisk och lärde sig säga "kött är mord" redan som ett och ett halvt åring.Det betyder inte att vi är flummiga hippies som tvingar i våra barn odefinierbara linsröror varje dag, utan vi är som de flesta andra barnfamiljer. Vi vill att det ska vara gott, nyttigt, hyffsat lättlagat och gärna billigt också.Ofta blir det en klassisk spaghetti med quornfärssås på tisdagar och har vi bråttom är det bekvämt att ta fram lite sojakorv ur frysen. Mer inspirerade dagar gärna dinkelbiffar med fetaost och kanske rotsaker i ugn till det.Den här fredaglunchen blir ett ihop plock av det som finns i kylskåpet och bör ätas upp. Jag börjar på en enkel sallad, och treåringen står brevid mig på en stol och stoppar i sig det mesta jag försöker lägga i skålen; röd mangold ("mamma, får jag äta de här bladen"), grön paprika, rostade mandlar och tomat. Jag häller på lite olivolja och han konstaterar lite halvt missbelåtet "nu blir ju allt kladdigt". Kanske blev det inte så mycket sallad som det var tänkt, men han har i alla fall fått i sig sin del redan. Vem har sagt att man måste äta all mat på samma gång?Middagen blir en läcker potatisgratäng med getost, quornfiléer och sallad till det hemma hos svärmor och svärfar. Svärmor är en riktigt proffsig vegetarisk kock hon med!

Inga kommentarer: