onsdag 26 november 2008

Pastasås med morot och cashewnötter

Till den här pastasåsen har jag hämtat inspiration från en sås som min morbror och moster bjöd mig på för länge sedan. Jag var barnvakt åt mina småkusiner i deras gula radhus på Ekerö, och minns bland annat denna fantastiskt goda pastasås. Nu, 15 år senare, försökte jag laga en liknande variant i mitt eget gula radhus, och den blev faktiskt också jättegod!

Pastasås med morot och cashewnötter (3-4 personer)

5 stora morötter
1 dl créme fraiche
2 dl hackade nötter
2 dl smakrik riven ost (t.ex. prästost)
1 msk hackad persilja
1 krm koriander
salt

Skala och skär morötterna i bitar, koka mjuka under lock. Hacka nötterna och riv osten.
Mixa morötterna tillsammans med lite av kokvattnet. Koka upp igen tillsammans med créme fraichen, persiljan och kryddorna. Rör i nötterna och osten precis innan du serverar. Servera med en bönsallad, gärna med fransk vinegrette på dijonsenap, för att få in protein i måltiden.

Inga kommentarer: