söndag 9 november 2008

Att ha ett litet barn som är vegetarian

Treåringen och farfar har varit vakna sen kl 5 i morse. Han skulle upp och leka med "den tunga BMW:n" som farfar köpt på den riktiga BMW-affären. Farfar funderar på att slänga den nu...

Att ha ett litet barn som är vegetarian är inte helt okontroversiellt. Jag har fått många frågor om hur jag kan veta att han får i sig allt han behöver, måste han inte äta fisk åtminstone? Svaret är att det går alldeles utmärkt att ge ett barn vegetarisk mat redan från början. Om kosten innehåller mjölk och helst också ägg. Ren vegankost är inget att rekommendera för små barn.
En varierad lakto-ovo (mjölk och ägg) vegetarisk kost ger en fullgod näringssammansättning både för barn och vuxna. Sen försöker jag alltid komponera varje måltid så att det blir tillräckligt med proteiner för dagsbehovet. Bra vegetariska proteinkällor är quorn, sojaprodukter, bönor, linser, keso och ost.
Hur fungerar det på dagis? Ja, personalen på dagis kliade sig i huvudet och visste inte riktigt om det gick att ha ett barn som var vegetarian. De hade i alla fall aldrig haft något förut på det dagiset. "Men det måste ju gå", försökte vi, "han blir ju sjuk om han äter kött".
Sedan visade det sig att det inte var något problem alls, dagiset har dessutom en egen kock som lagar jättebra mat åt vår son varje dag. Och vi har aldrig hört vår son klaga över att hans mat är annorlunda än de andra barnens. Däremot kan han ofta i sin lek försöka bjuda oss på kött för att testa vår reaktion. Men mamma och pappa är så tråkiga de inte ens äter "låtsaskött"!
En annan reaktion som vi får ibland är att vi är "taskiga" mot honom eftersom vi inte frågat honom om han vill vara vegetarian. Jag brukar kontra med "har du frågat ditt barn om det vill äta kött?".

2 kommentarer:

Maja Glad sa...

Det går omkring en massa 30-åringar som vuxit upp som vegetarianer på dagis.

Emma sa...

Hej. Jag är dietist och hittade hit eftersom jag av gammal vana är blandkostare men har blivit mer och mer nyfiken på att åtminstone några dagar i veckan äta vegetariskt. Kunskapen har jag ju, det är mer recepten som saknas. Vill skicka tusen tack till dej för en väldigt inspirerande blogg med bra länkar och kloka tankar och snygga bilder på maten som gör mej hungrig! :) tack igen