söndag 24 oktober 2010

Varför jag inte läser inredningstidningar

Jag har höga krav på mig själv; både när det kommer till jobbet, maten, att vara en bra mamma och när det gäller min egen fysiska och psykiska hälsa. Just därför läser jag inte inredningsmagasin. Jag har nästan slutat att köpa trädgårdstidningar också, för att istället för att bli så där lagom inspirerad staplas kraven på varandra. Jag slutar tänka själv och tror att det är min förbannande plikt att göra om mitt hem precis så som det ser ut i tidningen; designerklassiker blandat med charmiga loppis-fynd och retro-coola fondväggar . Och det är alltid precis lika orealistiskt och ångestladdat, för NÄR ska vi ha tid och råd att fixa med allt detta? Jag tycker om att ha vackra saker omkring mig, men det blir aldrig sådär enhetligt och komplett. Mitt hem är rörigt, omodernt (vi har ett sånt där pizzavalv som vi egentligen skulle riva ut direkt när vi flyttade in) och förrådet är ständigt oorganiserat. Men det är kärleksfullt, välkomnande och hyffsat rent. Där någonstans har jag dragit min good enough-gräns när det kommer till hemmet. Och trädgården ska vi inte prata om, den gillar jag bäst på hösten när det faktiskt är meningen att saker och ting ska vissna och dö. Och så länge jag låter bli att titta i homestylingtidningar av olika slag kan jag känna mig rätt nöjd med det, men så råkar jag få ett sånt där glossigt magasin i handen och så är det kört igen...


(Trädgården - Minst kravfylld på hösten)

Då var det faktiskt en himla tur, att i just det magasin (Family Living) som jag råkade få i händerna i lördags fanns en väldigt trösterik krönika av Belinda Olsson, som i princip handlade om "hur lite renoveringspar ligger med varandra". För egentligen är det ju ganska självklart, om man ägnar massor av tid åt att renovera pch fixa med sitt hem får man ju mindre tid att göra andra saker.

5 kommentarer:

Ann-Christin sa...

Good enough är ett bra rättesnöre! Här renoveras det inte - blir det för trångt i klädkammaren rensar vi istället för att planera en grandios walk in closet :-)

Camilla sa...

Bra tankar! Av samma skäl läser jag inte reklam. Läser jag inte om allt sm finns att köpa så kommer inte köpbehovet. Då köper jag bara det jag verkligen vill ha och inte allt det där som jag tror att jag måste ha.

Joan sa...

Om du inte redan läst så rekommenderar jag deta:
http://www.dn.se/kultur-noje/nina-bjork-070325-1.631091

Frida M sa...

Anki: Ja, att rensa ut istället för att samla på hög är väl överlag mer häslosamt :)

Camilla: Så sant, så sant, jag får ju habegär av att läsa modemagasin också...

Joan: Tack för länken!

[sarah lucy carin] sa...

härligt att läsa! och fantastisk färg på bloggen. heja!