onsdag 27 oktober 2010

Äger din pappa en stor hotellkedja? Då behöver du inte öppna detta brev!



Just nu läser jag Ingen reklam tack, en naiv, underfundig och väldigt underhållande bok som vänder och vrider och ifrågasätter reklam från alla möjliga och omöjliga företag. Fast på ett så oskuldsfullt sätt att alla företag vänder ut och in på sig själva för att så pedagogiskt och trevligt som möjligt bemöta kritiken/frågorna. Boken består i princip av äkta paret Bosse och Katarinas mail-konversation med de olika företagen, men mellan raderna kan man också utläsa en hel del om parets äktenskap... Låter det knasigt? Det är det också, men en bok som får mig att le och värmas i höstmörkret.

Så här presenteras boken på Isabergs förlags hemsida:

Är Friskis & Svettis en sekt?
Ja, den och andra frågor blev viktiga att ställa. Det började en kall dag i november då det damp reklam från SPP rätt ner i Katarina och Bosse Lundhs snöbetäckta brevlåda. Ett rött kuvert, med texten: "Äger din pappa en stor hotellkedja? Då behöver du inte öppna detta brev!". Katarina och Bosse mejlade genast SPP:s försäljningschef och skrev: "Min mamma äger ett Bed & Breakfast - räknas detta, kan jag öppna kuvertet?"

Svaret från SPP och varför Kronfågel kan beskyllas vara nazister och en mängd andra, i sammanhanget helt logiska, påståenden får du i boken.

Läs också recensionen i Sydsvenskan.

P.S. Bosse och Katarina Lundh är en pseudonym för Sebastian Larsson och Oskar Hallbert D.S.

2 kommentarer:

loba sa...

Det där låter som en bok jag vill läsa. Tack för ett bra tips!

Anonym sa...

Intressant beskrivning!