torsdag 21 oktober 2010

Hell hour (och snabbpasta)




Fick en förfrågan för ett tag sedan om jag ville vara med i tidningen Amelia och prata om "Hell hour", alltså den timmen då man ska avsluta på jobbet, packa ihop och hämta barnen på dagis, snabbhandla mjölk och sen fixa middag till hela familjen. Hur får vi som vegetarisk småbarnsfamilj ihop den ekvationen? Sanningen är ju så tråkig att "Hell hour" inte riktigt existerar hemma hos oss. Jag veckohandlar alltid i början av veckan, och vi brukar inte behöva komplettera före helgen. Maken studerar, och har både tid och ork till att fixa middagen, då han hämtar barnen efter mellis för det mesta. Jag glider oftast in runt klockan fem och sätter mig vid dukat bord, så jag hade nog inte gjort så bra ifrån mig i tidningsartikeln... Min egentliga slutsats är nog att jag inte tror att vi har det stressigare än andra för att vi äter vegetariskt. Quornfärssås går ju lika snabbt att slänga ihop som en köttfärssås, sojakorv är lika enkelt som köttkorv och så vidare.

Vissa dagar blir ju ändå stressigare än andra, med fotbollsträningar och annat som ska passas, då blir det oftast någon snabb pastavariant. Det här är en av mina favoriter sen jag var liten:

Spenat och ostsås (4 personer)

150 g fryst hackad spenat
3 dl lättcrémefraiche
1 dl riven ost
1/2 krm Muskotnöt
Ett stänk vitpeppar
1/2 tärning grönsaksbuljong
Örtsalt

Tina spenaten på medelstark värme i en stekpanna, tillsätt crémefraichen och koka upp. Smaksätt med buljong, vitpeppar, örtsalt och muskotnöt. Rör i den rivna osten på slutet. Servera med nykokt pasta.

Vad äter ni stressiga dagar? Bjud gärna på ett recept om ni har lust!

5 kommentarer:

Maja sa...

Tomatsoppa! En burk krossade tomater som kokas upp och kryddas. Ibland i med lite valfria bönor också som mixas, och matlagningsgrädde. Med knäckebröd som tillbehör. Enkelt och gott.

Fredrica sa...

Spenad soppa: fras spenaten i lite olja. Stro over mjol och hall pa mjolk. Koka up up under omrorning. Till detta pankakor med sylt. Mums!
Tack for dina fina blogg.

Frida M sa...

maja: Mums, vad sugen jag blev på soppa!

Fredrica: Den lät ju också hur god som helst, tack för tipset!

Anonym sa...

Kikärtsgrytan på min blogg är helt suverän. Går fort och innehåller mycket smaskigt.

Såg även tipset på tomatsoppa här ovan och vill ju påstå att det går att göra en snabb tomatsoppa på färska tomater och kryddor. Generellt går väl nästan alla soppor hyfsat snabbt och går oftast att förbereda.

Chiligrytan är också perfekt när man har bråttom eller inte orkar stå vid spisen hela dagen. Den är heller inte så stark som "chiligryta" kanske antyder och passar säkerligen barnen perfekt.

Har förstått att du redan tittat in på min blogg, men tänkte bara tipsa om några av dom som är snabba och väldigt smakliga! :)

Frida M sa...

victor: Tyckte mycket om din blogg, tack för att du tipsar om de vardags-snabba "guldkornen" :)