fredag 26 februari 2010

Fredagsmiddag med trevligt ekovin



Fredagen kräver något extra som ändå ska vara relativt enkelt eftersom man oftast är slut efter arbetsveckan som gått. Ikväll gjorde Maken dessa quronfiléer med fyllning av fetaost och soltorkadtomat. Riktigt goda. Till det blev det en mäktig sås baserad på créme fraiche och blandade rotfrukter och broccoli i ugnen.

4 personer

6 Quornfiléer (tinade)
1 pkt fetaost (150 g)
5 soltorkade tomater
1 msk créme fraiche
2 vitlöksklyftor
Dragon
Salt, peppar
Smör att steka i

Låt tomaterna förvälla i 1 dl kokande vatten en stund (eller använd marinerade). Smula ner fetaosten i en bunke. Tillsätt de soltorkade tomaterna tillsammand med vattnet i fetaosten tillsammans med créme fraiche, dragon, pressad vitlök, salt och peppar. Mixa till en kräm. Dela quornfiléerna så att du får två tunna filéer (se bilden). Stek dem i lite smör och krydda med salt och peppar. Bred fetaostblandningen på den ena halvan av quornfiléen och lägg den andra som lock. Gratinera i ugnen 200 grader c:a 10 minuter.


(Raza - 80-85 kr på Systembolaget)

För att fira in Sportlovet blev det en flaska Raza, ett argentinskt vin som är både ekologiskt och rättvisemärkt. Smakade utmärkt enligt mig, men jag är inte största vinkännaren. Vinet har dock fått fin-fina omdömen även från andra, här kan du läsa en recension.

7 kommentarer:

Suzan sa...

skål! ser jättegott ut!

Mikkan sa...

Det finns så många bra ekoviner nu, supåerkul! Mitt favvo är Bonterra, särskilt det vita. Ha en fin helg!

CrimsonAnna sa...

Vilket bra tips! Har en kompis som är eko-medveten och älskar gott rödvin. Kan vara grejen att ta med till henne.

Ekonördarna på Lyckobacken sa...

Jag har från och med 2010 bestömt mig för att leva som nykterist då maken redan gör det, men ett gott vin som annars varmt rekommenderas är som Mikaela skriver Bonterra. Tyvärr kostar det en hel del men ibland är det kul att kunna "lyxa" eller ge bort som en väldigt fin present till någon. Finns som både rött och vitt, även om det vita är snäppet smarrigare!

Ha det allra gottast!

Frida M sa...

Suzan: Skål!

Mikaela: Tack för tipset, ska absolut testas!

Anna: Ja, riktigt prisvärt och gott!

Ekoblogg: Det är absolut värt att betala lite extra för ett riktigt gott vin. Ha det gott!

Kicki sa...

Vi gjorde en liknande rätt idag.. roligt att se att man har så lika idéer :)

Anna Katrin sa...

Jag och min sambo gjorde dessa qournfiléer igår när vi ville lyxa till det lite och det var verkligen jättegott! Jag går ofta in på din blogg för att få inspiration och idéer :) Ha det gott!