torsdag 25 februari 2010

Det där om att inte ge upp....

Ni som följt min blogg länge vet att jag flera gånger i höstas var på väg att ge upp bloggandet. Jobbet åt upp mina kvällar och mörkret och tröttheten gjorde att bloggen bara kändes som ännu ett krav att leva upp till. Jag tycket inläggen blev tristare och färglösare och det enda jag egentligen hade att skriva om var hur trött jag var. Men varje gång var det ni bloggläsare som fick mig att fortsätta; ett uppskattande mail, peppande kommentarer och tips på hur jag kunde göra min vardag lättare. Och plötsligt så var jag ute på andra sidan. Lite ledighet med dagsljus att fota i och så började jag engagera mig mer i familjens matlagning igen som länge enbart skötts av Maken. Nog för att han lagar fantastisk mat, men det är svårt att blogga om mat om man inte varit delaktig i processen att skapa den. För det är ju så jag ser på matlagning, man skapar något som helst ska vara både gott, estetiskt tilltalande och hälsosamt. Ibland lyckas man, och ibland går det rent ut sagt åt skogen.


(In action i köket igen. Mamma tog bilden.)

Därför känns det såklart väldigt motiverande och roligt att plötsligt, och helt oväntat, bli uppmärksammad för bloggen i två hedrande sammanhang. Först nomineringen i Sveriges bästa gröna bloggar som arrangeras av En lagom dos grönt som jag berättade om häromdagen. Nu har vi också hamnat på Living greens lista över årets 15 mest inspirerande gröna bloggar! Jag kan nästan inte tro att det är sant. Årest mest inspirerande gröna blogg blev Vintageportalen. Ett stort grattis!

Så här löd recensionen av Vegofamiljen:
"Bloggens namn beskriver vad man som läsare kan förvänta sig.Det som överraskar är att bloggaren får vegolivet att framstå så naturligt och enkelt, ja nästan självklart. Det vi föll för är att bloggen skrivs på ett sätt som gör att även icke-vegetarianer får en vitaminkick av att sticka in huvudet bland alla vegorecept.

En hel del fokus läggs på barnen och mat för barn. Ett litet minus för blogghuvudet som inte riktigt speglar innehållet."

Aktivitet: Fyra glober
Grön inspiration:
Fyra glober
Personlighet:
fem glober

Här är de andra gröna inspiratörerna:

Rekostil
Ekoblogg
Köpstoppsbloggen
Smällkaramell
Tant ekologisk
Ekofin
Loppisliv
Nio till fem
Trädkramaren
Eco chic
Nyfiken grön
Rekobloggen
I elfte timmen

4 kommentarer:

CrimsonAnna sa...

Det är en bra beskrivning-jag gillar bloggen skarpt för det är "pang på rödbetan"-vegetarianism utan pekpinnar. Känslan av att "det funkar"

Frida M sa...

Anna: Det är ju lite så tanken med bloggen var redan från början, att visa på att det inte behöver vara så krångligt att leva vegetariskt ihop med sina barn så det känns ju schysst att det är just så den uppfattas.

Ekokul-Anna sa...

Grattis! För oss som inte är vegetarianer är ni en utmärkt inspiration för att tänja på våra egna gränser och äta mer och mer vegetariskt!

Frida M sa...

Ekokul-Anna: Roligt att höra :)