tisdag 23 december 2008

Vegetariska barn - Att tänka på enligt Livsmedelsverket

Dagen före julafton. Har precis inhandlat de sista julklapparna och ett par tofflor som jag har tänkt gå runt i hela jullovet. Tror det är lite "inne" med tofflor just nu, för det var himla svårt att hitta ett par snygga, billiga i rätt storlek. Det var väldans utplockat överallt.

Att vara så här ledig tillsammans med nära och kära som gärna spenderar tid tillsammans med barnen gör att det blir en massa tid över till annat. Som att surfa runt på nätet t.ex. Igår gick jag igenom Livsmedelsverkets hemsida för att se vad de skrev om barn och vegetarisk kost. Det var lätt att få intrycket av att "om du bara äter kött så behöver du inte oroa dig, men ska du äta vego får du tänka både en och två gånger". Här är i alla fall deras råd kring barns vegetariska kost:

* Ge alltid järnberikad gröt eller välling till små barn.
(Järn finns annars i gröna grönsaker t.ex.broccoli, spenat, grön paprika, havregryn, baljväxter. Att laga maten i järngryta ger också ett ökat järnupptag)

* Severa alltid C-vitaminrika livsmedel (färska frukter, grönsaker och rotsaker) till maten för att öka järnupptaget.
* Ersätt de proteinrika livsmedel som du tar bort (kött och fisk) med vegetariska alternativ, t.ex. sojaprotein, quorn och baljväxter.
* Vegetariska barn behöver generellt sett äta större portioner.
* Undvik sötsaker i så stor utsträckning som möjligt.

Vill du läsa mer kan du gå in på Livsmedelsverkets hemsida, http://www.slv.se/, och söka på "vegetariskt" så får du upp olika frågeställningar kring vegetarisk kost med tillhörande svar.

2 kommentarer:

Ula sa...

Vi har nästan alltid tofflor på oss hemma. Man blir beroende faktiskt! :)

Ja det gäller väl att tänka till med barnen. (Jag har själv inga ännu men hoppas få.)
Men inte bara vegetarianer - ibland känns det orättvist när folk tar upp veggofrågan när det gäller barn, jag har redan flera gånger fått frågor/påhopp om det, fast jag som sagt inte ens har barn än.

"Men barnen ska du väl ge kött i alla fall?!?!"
"Du förstår väl att du måste äta kött när du blir gravid? Barnet ska ju inte behöva lida för att du inte äter kött!"

Och liknande kommentarer.

Men föräldrar som knappt aldrig ger sina barn hemlagad mat utan låter dem växa upp med Mc Donalds-mat och formfranska med marmelad och Oboy - de gnäller de aldrig på.

Det tycker jag är tråkigt.

Nej nu ska jag inte gnälla mer utan önska dig en riktigt God Jul!

//Ullis, Vego Inspira

Frida M sa...

Det är precis det du tar upp som jag också stör mig på.. Ät köttbullar och makaroner och pannkakor varje dag och du är safe liksom! Som jag skrivit i ett tidigare inlägg brukar jag ofta få frågan om jag frågat mina barn om de vill vara vegetarianer.. Jag brukar kontra med "har du frågat dina barn om de vill äta kött"?!
Och man får jättefina, härliga barn, fast man är vegetarian :)

God jul!