måndag 8 december 2008

Julgodis med tanterna
















Jag försökte säga till maken att jag skulle ta med mig bebisen och åka på tjejträff hos C. Av någon anledning utbrast han genast "Tantträff menar du väl!". Förstår inte vad han grundar det på, vi som alla är så unga och snygga? Kan det ha att göra med att somliga börjat med stavgång och vattengympa som fritidsaktivitet? Eller att andra av oss brinner av iver att starta en stick-cirkel? Eller att vi åker till Ullared tillsammans för att koppla av en stund?
Hur som helst så blev det en trevlig eftermiddag, bebisen blev till och med så uppspelt av allt stök att hon passade på att vända sig från rygg till mage för första gången.
Vi som inte brukar baka och pyssla så ofta försökte att hålla förväntingarna låga på våra alster.
S var ganska hispig över sina mintkyssar som till slut blev riktigt fina, se själva! Annat gott som knåpades ihop var limetryffel, hallontryffel och apelsintoppar. Dessutom bjöd C på en jättegodlunch bestående av:
Röd quinoa
Sparris
Cocktailtomater
Stekt halloumi
Tomatsalsa
Vego biffar med tomat och ost från Hälsans kök

Här är ett busenkelt godisrecept som alla kan göra, och gott blir det!

Vit tryffel med lime (Hämtat från Arla foods)

1 dl vispgrädde
25 g smör
300 g vit choklad
Rivet skal av 1 lime
Florsocker
ev. en msk konjak

Koka upp grädde och smör. Ta kastrullen från värmen. Bryt chokladen i bitar och lägg ner dem i grädden så att de smälter. Rör i limeskal och ev. konjak. Häll i en aluminiumfor, c:a 10x17 cm. Låt stelna i kylen i minst 4 timmar. Stälp upp tryffeln och skär den i bitar med en vass kniv. Sikta över florsocker och förvara i kyl.

2 kommentarer:

Sanne sa...

Jag är 47 så för mig finns det ju tantvarning ibland...Men jag har en brorsdotter som är trettio och jag trivs lika bra med henne som med mina väninnor.
Min brorsdotter har en ettåring och där blir jag faktiskt kallad gammelfaster.Så lite tant är jag ju då :)

Frida M sa...

Och det är ju faktiskt rätt så trevligt med "tant-aktiviteter" :)