söndag 7 mars 2010

Mexburgare med guacamole



Igår bjöd mamma på dessa läckra bönburgare från ett recept ur en kokbok som heter just "bönbok", skriven av Caroline Hofberg.



Både burgarna och guacamolen var oerhört smakrika och goda, så det här kommer jag laga fler gånger. Fast inte när jag har bråttom eftersom det tog 1 1/2 timme att göra en dubbel sats. Bloggens recept är lite justerat jämfört med originalreceptet.
4 personer
Burgare
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 kokta potatisar
5 dl kokta borlottibönor
2 msk chilisås
rivet skal av en lime
1 1/2 tsk chilipulver
1/2 påse taco kryddmix
1 tsk basilika
1 krm malen kummin
2 msk hackd persilja
1 1/2 krm tabasco
1 tsk salt
1 msk pressad lime
4 tsk potatismjöl
grahamsmjöl till panering
Smör till stekning
Guacamole
1/2 chilifrukt
1 tomt
1 liten gul lök
2 avocados
2 tsk pressad citron
1 pressad vitlöksklyfta
Tabasco
Salt
Tillgagning burgare: Hacka lök och vitlök. Mosa otatisen. Mixa bönor, lök och vitlök i matberedaren. Blanda resten av ingredienserna. Låt smeten vila i kylen så blir den fastare och smakerna mognar. Forma smten till 8 burgare och vänd dem i mjölet. dtek burgarna i smör, cirka 2 minuter på varje sida.
Guacamole: Skär bort kärnor och väggar ur chilifrukten och finhacka köttet. Dela tomaten oh gröp ur kärnorna. Hacka tomatköttet och löken. Gröp ur avocadoköttet med en sked och mosa tillsammans med citrosaften. Bland alla ingredienser till guacamolen.
Servera med bröd och andra traditionella burgartillbehör.

4 kommentarer:

Johanna sa...

Jag provade det där, men jag undrar hur ska konsistensen vara?Det va gott men blev löst på nått sätt.

Frida M sa...

Johanna: De var ganska lösa i konsistensen, lite maizena kan eventuellt hjälpa att få dem fastare

celine sa...

i den boken finns även ett jättegott recept på mandelbollar. de rekommenderas SKARPT!

Sara sa...

Hejsan:)
Jag och min pojkvän är vegetarianer och brukar ta tips från dig här på bloggen.
Vi hittade den för ett tag sen och tycker dina maträtter är goda.
Men här om dagen skulle vi göra sådana här Mexburgare. Jag misslyckades för det blev som en smet som inte gick göra så mycket med. Hur länge brukar du ha den i kylen? Hur länge ska man mixa bönerna och löken? :) mvh Sara