söndag 21 mars 2010

Kan man vara vegan utan att äta kosttillskott?

Jag har varit vegan en gång i tiden. Då åt jag tillskott av vitamin B12 och mådde hur bra som helst. Den senaste tiden har två av mina närmaste vegan-vänner blivit sjuka av B12-brist. Ingen av dem åt någon form av kosttillskott. Därför måste jag slänga ut frågan till er som vet bättre; går det att få i sig en fullvärdig kost inklusive B12 när man äter vegan-kost utan att ta någon form av tillskott? Hur ska man äta då för att vara säker på att inte få brist på B12?

16 kommentarer:

Hannah sa...

Vad jag har läst så måste man ta tillskott som vegan, dock inte som vegetarian om man äter tillräckligt bra och varierat. Fast jag är verkligen ingen expert! :P

Esbe sa...

Jag tror att det kan vara svårt att hitta naturlig B12 i växter. Jag tror att någon form av nötter innehåller B12, men antagligen inte i tillfredsställande mängd. Å andra sidan brukar veganer vara väldigt smala (enligt min erfarenhet), så de kanske kan äta betydligt mer nötter än andra.
Jag är väldigt okunnig i frågan... (Kanske det även finns något som hindrar B12-upptaget?)

90-talsvegan sa...

man kan säkert vara det, det är väldigt individuellt tror jag, har vänner som äter kött som oxå har fått B12 brist, det beror på om kroppen har lätt att ta upp B12 eller inte som avgör det tror jag, är själv vegan sedan 14 år tillbaka och har fått lågt B12 värde vart 6e år ungefär. det finns ju B12 i alger bland annat men det är inte säkert att kroppen kan ta upp den sortens B12.

Jag resonerar såhär som etisk vegan. Det finns massa saker i blandkosten som de berikar, tex så är alla margarin berikade med D-vitamin för att folk har svårt att få i sig det på naturlig väg. I dagens samhälle kan man bara berika vissa produkter så man höjer värdet på dem, varför inte berika mer produkter med B12 så slipper djuren lida för att vi ska få i oss alla vitaminer. Kan man lösa det på andra sätt varför inte göra det då.

Linnea sa...

Det är i princip bara alger och mjölksyrade produkter som innehåller B12 - och då rör det sig om extremt små mängder. I praktiken kan man inte vara vegan utan att ta tillskott. Förutom B12 är det även svårt att få i sig tillräckligt med vitamin D.

Vegotjej sa...

jag vet inte helt hur det är, men som jag ser det så kan man lika gärna ta tillskott. De finns ju liksom tillskott som är utvuna från växtriket, så varför inte ta tillskott då ? Jag är vegetarian och har mått prima sen jag blev det, men jag tar tillskott lite ibland. Mest då jag vet att jag slarvat med maten.

Jag vet också att B12 lagras i kroppen och används när kroppen behöver de. Så har man vart köttätare i 20 år och sen blir vegan så har man alltså massa B12 kvar i kroppen lång tid framöver.

Vegomamman sa...

Tack för synpunkter och info!

Anna sa...

Groddar innehåller ju allsköns nyttigheter, däribland vitamin b12, men inte så mycket att det räcker med enbart det.
Tillskott i form av spirulinapulver har jag hört ska fungera bra som tillskott.

Anonym sa...

B12 finns i stort sett bara i tillräckliga mängder i animaliska produkter. Det kan lagras några år i levern men det är väldigt individuellt. Jag skulle därför starkt rekommendera B12 tillskott till veganer då B12 brist kan ge allvarliga neurologiska symptom och blodbrist. Skulle även rekommendera vitamin D tillskott, åtminstone på vinterhalvåret. Brist kan ge diverse besvär med värk, skelettskörhet (pga minskat upptag av calcium i tarmarna), m.m.

/ Läkarstudenten

Brita sa...

Hej Vegofamiljen!

Det finns tre sorters B12-tabletter på apoteken. Det är Betolvidon (veganskt), Betolvex (veganskt men innehåller färgämnen som misstänks orsaka bl.a. hyperaktivitet hos barn) och Behepan (inte vegansk, innehåller animaliskt hjälpämne).

Det är starkt att rekomendera att man som vegan regelbundet äter t.ex. Betolvidon. Är man köttätare men t.ex. har problem med magen (ofta lös mage) är det också att rekomendera att äta B12-tillskott.

Alger som spirulina innehåller B12 men i torkad form innehåller de nästan enbart ett B12 som kroppen inte kan tillgodogöra sig. Om jag har förstått det rätt är det till och med så att detta dåliga B12 konkurerar ut användbart B12 så det kan till och med vara värre att äta spirulina eller alg-tabletter än att inte göra det.

Se "Vegansk näringslära på vetenskaplig grund" för med utförlig information.

Hälsningar ifrån skogen
/Oskar (ifrån Britas konto)

Vegomamman sa...

Oskar: Tack för bra och utförlig info!

Olivia sa...

Att som vegan inte ta B12-tillskott är faktiskt bara korkat. B12-brist är inte att leka med. Och är det många veganer som slarvar med det här så kommer det komma en backlash, ingen tvekan om det. Och hur bra kommer det se ut ifall det kommer ut i media om några år att det finns en massa veganer som blivit sjuka pga sitt kostval? Snacka om negativ reklam för det vi så gärna vill att fler ska göra.

Nä, man bör ta ansvar för både sin egen kropp och för synen på veganismen och alltså se till att ta B12-tillskott.

Mitt val vegetarian är det ju många som äter och den innehåller B12 och lite annat som är lite svårare att få i sig som vegetarian eller vegan. Bara att börja knapra! ;)

brain sa...

nu har jag inte läst alla inlägg men jag studerar till dietist och är själv vegan och vet att det är otroligt viktigt att som vegan äta tillskott av b12, helst i så ren och enkel form som möjligt. jag fick, nästan på 5-årsdagen av min veganism, allvarlig b12-brist. sedan dess har jag fått betolvex utskrivet av läkare och har aldrig mått bättre än efter att jag börjat äta det. åt tillskott innan men det var i mindre mängd och i vitamintabletter som innehöll massa andra vitaminer och mineral. även om b12 kan lagras i levern är det alltså viktigt att ta det dagligen för att inte få brist.

det är också så att eftersom veganer i regel har ett väldigt högt intag av folsyra, upp till 3 ggr av RDI (vilket i sig inte är farligt), kan det påverkar symtomen av b12-brist som då inte blir lika tydliga eftersom folsyra kan förhindra att perniciös anemi uppstår, dvs förstoring av blodkropparna. däremot förhindrar inte folsyran de nervskador som kan uppstå av b12-brist men som kanske inte ger symtom innan de är irreversibla. alltså går det inte att understryka hur otroligt viktigt det är med b12-tillskott som vegan.

b12 finns inte i något annat än animaliska livsmedel. alger, groddar och mjölksyrade grönsaker är en vanlig myt att det skulle kunna ge tillräcklig tillförsel men så är det alltså inte!
dock är b12 i tillskott vegetabiliskt då det är ett av de första organiska ämnena man lärde sig att tillverka på syntetisk väg.

Marika på Odlingspyssel sa...

Ett varningens finger är också att som glutenallergiker samt vegan ELLER vegetarian MÅSTE du äta zink och b12-komplement.

Anonym sa...

brain
Sorry to write in english,my Swedish is not so good.
What brand of vegan supplement do you take?
Thank You

Anonym sa...

Att rekommendera(tvinga) veganer och vegetarianer att äta kostttillskott bara för att man känner någon eller har haft problem med B12 "balansen" i sin kropp är vad jag ser ganska dumt.


http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12826028

This position paper reviews the current scientific data related to key nutrients for vegetarians including protein, iron, zinc, calcium, vitamin D, riboflavin, vitamin B-12, vitamin A, n-3 fatty acids, and iodine. A vegetarian, including vegan, diet can meet current recommendations for all of these nutrients. In some cases, use of fortified foods or supplements can be helpful in meeting recommendations for individual nutrients. Well-planned vegan and other types of vegetarian diets are appropriate for all stages of the life-cycle including during pregnancy, lactation, infancy, childhood, and adolescence.

wikipedia säger dessutom:
The human body can preserve stores of B12 for up to 30 years,[59]

Anonym sa...

2000IU D-vitamin bör intas under de från september till mars. Svenska rekommendationer är låga och många, inklusive blandkostarna, verkar inte ens nå upp till de låga rekommendationerna.
http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=6586316
Om D-vitamin: http://nutritionfacts.org/topics/vitamin-d/

B12 kan lagras i kroppen och vissa kan få en så pass fungerande bakterieflora i tarmen att kroppen själv kan ta hand om B12-problemet. Men tillskott av B12 SKA veganer ta. Det är inte säkert att symtom uppstår förrän flera månader efter brist. B12-brist kan leda till permanenta nerv- och hjärnskador så var noga med B12. B12 från alger kan förhindra upptaget av den form av B12 som kroppen behöver.

Nyare forskning säger att du behöver 4-7µg per dag och att kroppen endast kan absorbera 1.5µg i taget.. Fortsättning följer med ett mycket bra inlägg på följande sida :)
http://vegan.nu/viewtopic.php?f=10&t=3024