onsdag 30 juni 2010

Hälsofrossa med jordgubbar

Oj, vad mycket gott vi har ätit och druckit under den första semesterveckan. En riktig njutarvecka har det varit. Men nu ska jag berätta en hemlighet för er som ännu inte fyllt 30; på andra sidan 30-strecket går det inte längre att "matsynda" ostraffat. En veckas slarv och det syns garanterat. Så är det i alla fall för mig. Men samtidigt så verkar det ju himla trist att hålla på och banta under semestern...


Därför blir det nu istället hälsotänk med lyxkaraktär. Det ska vara färsk frukt och genomtänkta sallader till det obligatoriska grillade. Och det får gärna ta tid att fixa maten, på sommaren har vi aldrig bråttom.

Och äntligen har jordgubbarna mognat. Frukost fick bli sojamjölk med färska jordgubbar och nya favoritmuslin från Frebaco, Hallon & persika. Osötad, billig och himla god. Unnade mig en caffé latte på sojamjölk också. Att jag envisas med sojamjölk beror inte på att jag blivit vegan, bara att jag tror att det är bra att dra ner på mjölkprodukterna emellanåt. Sen är det proteinrikt och gott dessutom.


(Latte på sojamjölk med kaneltopping)

Till mellanmål blev det den här anrättningen:

4 personer

1 liter jordgubbar
2 dl lättcréme fraiche
2 nävar naturella nötter
1 näve havregryn
1 näve solrosfrön
Honung
Vaniljsocker

Lägg nötter, havregryn och solrosfrön i en het stekpanna. Rosta tillsammans med honung i några minuter. Dela jordgubbarna i bitar. Smaksätt créme fraichen med vaniljsocker och blanda i jordgubbarna. Servera i glas och toppa med nöthacket.


(Jordgubbsdröm med honungsrostat nöthack)

2 kommentarer:

Tant C sa...

Åh så gott och fräscht det ser ut! Jag tänker också att "hälsotänk med lyxkaraktär" ska vara sommarens melodi. Tack för ljuvligt sällskap och ljuvliga måltider ute på stugan.

loba sa...

Fräscht!
Jag läste någonstans att 1/4 liter jordgubbar täcker en hel dags C-vitaminbehov. Att blanda den med nötter, choklad och annat mumsigt måste ju bara göra den nyttigare, eller hur? Hur skulle chokladdoppade jordgubbar kunna vara annat än nyttiga? (håll med nu ;-P)

En sojalatte kan rädda dagen, men härhemma har vi bytt den mesta sojamjölken mot havredito, eftersom det är slembildande för tarmarna. Det blir så mycket soja ändå tänker jag, så som jag frossar i soyurt på sommaren.

Njut av lovet nu!
Så härligt att du bloggar lite mer igen.