lördag 26 juni 2010

Premiär för bakning av surdegsbröd.


Det började med att jag googlade på surdegsbröd. Det ledde mig till youtube-klippet: Martin Johanssons surdegsskola och även till Martins blogg http://paindemartin.blogspot.com/ Jag lät bloggen och filmklippet vägleda mig i bakandet.

Martin beskrev först en lite enklare variant av surdegsgrund. Det tar ca 4 dagar för just denna surdegsgrund att bli klar för att användas till bak, men arbetsmödan är ytterst liten. Jag började först göra precis som Martin visar i filmen, men slängde i valnötter och lite flytande honung i degen. På grund av tidsbrist hann jag inte låta brödet jäsa under ett halvt dygn, utan bara någon timme. Jag var rätt så övertygad om att brödet skulle bli misslyckat därför, men tog ändå med mig det till midsommarfirandet. Surdegsbrödet visade sig trots min skepsis blev en favorit med slående åtgång. Så det här med surdeg kommer jag verkligen att experimentera mer med!

1 kommentar:

Frida M sa...

Det här brödet var min absoluta favorit, tack för det! :)