fredag 18 juni 2010

Torkad frukt


Jag och Kära H har nyligen skaffat en kolonilott ihop. Där när vi våra drömmar att odla våra egna grönsaker och annat ätbart gott. Än så länge är det på ett experimentellt stadie, learning by doing så att säga. Första dagen på sommarlovet lyser solen på klarblå himmel. Vi packar picknickväskan och beger vi oss ut till lotten. H överraskar med ett litet mellanmålssnacks: egen hemgjord torkad frukt: ananas och kiwi. Smakerna var fullkomligt ljuvliga!

Skär frukten i små bitar (funkar nästan med all frukt).
Sätt på ugnen på 50 grader.
Lägg ut bitarna på plåtar.
Ställ därefter in plåtarna i ugnen (två max) låt stå i ca 8 timmar.
Efter 8 timmar får du känna på frukten den ska vara torkad och hård. Om den inte är färdig kan du ha ugnen avstängd med öppen lucka och låta plåtarna stå tills de känns färdiga.

5 kommentarer:

CrimsonAnna sa...

Spännande att prova frukttorkning. Har bara testat att torka tomater. Plötsligt fick jag en idé om vad jag ska göra nästa gång jag har mycket frukt över.

Frida M sa...

Det måste jag också testa!

Titti sa...

Låter ju jättegott, men hur bra är det för miljön att låta ugnen stå på i 8 timmar! låter helt galet när man kan få njuta av färsk frukt tycker jag! :=)
//Titti

Anonym sa...

Låter jättenyttigt,men håller med Titti att det inte är så himla miljövänligt.

Anonym sa...

Finns det inget sätt att få torkningen på kortare tid? 8 timmar låter mycket att hålla ugnen i gång.. :)