söndag 9 januari 2011

Brysselkål med rostade mandlar och fetaost



Brysselkål är min favorit på julbordet, det är lätt att glömma att brysselkål egentligen funkar lika bra året om eftersom det är så starkt förknippat med julen. Svärmor gjorde den här varianten till julbordet, och den kommer vi definitivt att ta med oss som en både lyxig och smidig vardagsrätt!

Du behöver:

Brysselkål
Skalade mandlar
Ett paket fetaost
En rödlök
(Valnötter)
Smör eller olja att steka i
Salt och peppar

Gör så här:

Rosta mandlarna i en torr stekpanna. Du måste röra hela tiden så att de inte bränns fast. Koka brysselkålen och dela i klyftor. Fräs brysselkålen i smör eller olja tillsammans med lite salt och peppar. Blanda den frästa brysselkålen och mandlarna med smulad fetaost och tunt skivad rödlök. Tillsätt även valnötter för lite extra omega 3. Ät tillsammans med pasta eller bulgur eller ha som en rätt på buffébordet.

5 kommentarer:

Ida sa...

åh perfekt! Vi har ett paket brysselkåk kvar i frysen som jag inte vetat vad jag ska göra med, men detta ska testas!

Linnea sa...

Kul att höra att någon är precis lika förtjust i brysselkål som jag är! Detta receptet ska jag absolut prova. Igår lagade jag och min tjejkompis lasagnen som ligger under rubriken "supergod lasagne" och det var verkligen precis det den var! Den uppskattades riktigt mycket utav oss båda två, tack för en riktigt bra blogg :)

Frida M sa...

Ida: Roligt att kunna vara till hjälp, säg gärna vad du tyckte om du testar!

Linnea: Alltid lika kul när ni berättar vad ni tyckte om olika recept ni provlagat! Tack för att du läser och kommenterar!

Sju sorters garn sa...

Testade det här receptet igår och blev positivt överraskad. Godare än jag trodde det skulle bli. Jag använde färsk brysselkål, den är mycket godare än den frysta.
Tack för en superbra blogg, den ger oss inspiration, vi är också en vegofamilj!

Frida M sa...

Sju sorters garn: Kul att det blev lyckat och ni hittar inspiration i bloggen! Och alltid roligt med fler vegofamiljer, hör gärna av dig och berätta om era bästa vardagsrätter!