onsdag 11 augusti 2010

Enkelt och ljuvligt gott matbröd på pappas vis



Detta är inte för alla er surdegsbakare därute, utan för er som liksom jag nästan alltid köper bröd eftersom det är ett sådant "projekt" att baka. Det här brödet går inte att misslyckas med och det blir ljuvligt saftigt och gott utan större ansträngning. Tricket är långsam jäsning i kylskåp, så har min pappa alltid bakat bröd och han är känd som "brödkungen" i vår bekantskapskrets. Du gör degen på kvällen och låter den stå i kylskåp över natten.

Grundreceptet har jag tagit ifrån Stora bakboken och sedan gjort om lite.

4 limpor/baguetter

1 liter vatten (iskallt!)
50 g jäst
1 msk salt
2,5 liter /1,5 kg) vetemjöl
1 msk olivolja
Flingsalt med vitlökssmak

Rör ut jästen, saltet och olivoljan i en del av det iskalla vattnet. Tillsätt resten av vattnet och mjölet lite i taget och arbeta degen smidig. Lägg i en stor bunke och täck över och ställ i kylskåp runt 10 timmar. Du kan behöva kolla och peta ner den lite efter en stund så att den inte jäser över!

När degen jäst klart tar du ut den och delar i fyra lika stora delar. Platta varje del till en trekant på mjölat bakbord och rulla ihop trekanten till en limpa. Börja med basen av trekanten och avsluta med toppen. Låt dem jäsa övertäckta på plåten i 20-30 minuter till. Pensla sen med vatten och strö flingsalt med vitlökssmak över. Grädda mitt i ugnen på 250 grader i 12 - 15 minuter.

7 kommentarer:

loba sa...

Långjäst blir så himla gott!

Cecilia sa...

Så gott det ser ut. Blev helt sugen på att baka bröd.

Frida M sa...

loba: Ja, du är ju brödproffs, jag är mer hobby-bagare...

Cecilia: Tack :)

Mikkan sa...

Undrar: är det verkligen färsk jäst? Har alltid trott att den inte kan utvecklas i iskallt degspad, men däremot att det är lättare med torrjäst?

Frida M sa...

Mikkan: Nu pratar du med en baknovis, men det är den där vanliga jästen som ligger i gula, fyrkantiga paket...

loba sa...

Nej, jag är verkligen inget brödproffs! Men det här receptet är himla bra och de flesta degar jag testat har bara blivit bättre av att få vila över natten (eller längre!) i kylen. Jag testade det här receptet och det blev verkligen ett supergott bröd av det. Inte konstigt han är brödkung!Tack!

Klara sa...

Har bakat det här brödet flera gånger. Byter ut mjölet mot 1kg vetemjöl special och .5kg rågmjöl. Ökar degvätskan med 2dl. Blir supergott och mer matigt!