torsdag 3 februari 2011

Näe, nu är det dags att börja matplanera igen!



Har den här veckan insett att jag åter ska ta en aktiv del i att LAGA maten i det här hushållet. Maken är tillbaka på jobbet (efter att ha pluggat ett år) med allt vad det innebär med senare dagar och vardagspussel. Plötsligt är det jag som står där halv sex och glor hålögt in i kylskåpet medan barnen vrålar att de vill ha mer vindruvor och undrar om jag verkligen ska orka skala en morot till den där grytan som barnen ändå kommer vara totalt ointresserade av. Spontan "kreativitetsmatlagning" av det som finns hemma passar Maken, inte mig och min välplanerade natur. Jag vill liksom veta redan i bilen på väg hem från jobbet vad det är jag ska laga när jag kommer hem. Så... nu ska det införas veckomatlistor med maträtter anpassade till dagens "stressnivå"...

Så det ni ser här är en sista rest av vår "oplanerade kost". Sojabönor ur frysen och bladspenat tillsammans med en skvätt passerad tomat och vitlök fick bli fyllningen till den ensamma squash jag hittade i kylskåpet. Fräste på fyllningen i smör och toppade sen med riven ost. En liten burk majs och en hackad tomat fick duga som sallad. Fullkornspasta till det. Nästan så man skulle kunna tro att det var planerat.

3 kommentarer:

S sa...

Kan du inte dela med dig av veckomatsedlarna? Jag har ambitionen att göra matsedlar men får inte riktigt till det ännu så jag kör spontanlagningen ännu.

Åsa sa...

Ja veckomatsedel... Hur får man de att funka mer än ngn månad. Sen står man där o leker Kajsa varg. Dela gärna med er. Kan lägga in mina spontanmiddags recept då o då om ni vill?

Frida M sa...

L8: Absolut, visst kan jag göra det, försöka åtminstone :)

Åsa: När jag var föräldraledig var jag riktigt duktig på att veckoplanera, men sedan har det liksom fallit... Vill jättegärna ha dina spontanmiddagsrecept ! :D