tisdag 10 mars 2009

Vegetarisk veckomatsedel á la budget


(Mungbönor, blötlägg i 8 timmar och koka 10-12 minuter)

Den här månaden har vi haft lite mer räkningar än vanligt, så jag försöker att hålla nere matinköpen. Vi lägger ganska mycket pengar på mat eftersom det är så viktigt för oss och vi vill helst köpa ekologiskt i den mån vi kan. Mycket bönor blir det således den här veckan. Sen försöker jag också utgå från vad som finns hemma och tömma de flesta skåpen. Ofta köper jag upp ett lager av nötter, frön, bönor, krossade tomater, bulgur, quinoa och annat som är bra att ha i början av månaden.


Måndag: Tomat-och vitkålsgryta med bladspenat från frysen, lök och kidneybönor. Kryddat med mycket garam masala och gurkmeja. Quinoa till det. Allt fanns redan hemma! Gör iordning en råkost tallrik till Treåringen som inte är så förtjust i grytor.

Tisdag: Mungbönssallad med fårost, bulgur, crema di pomodori, tomat, röd lök, gurka, solrosfrön och pumpafrön. Myntayoghurt till det. Behöver bara köpa till de färska grönsakerna och fårosten, resten fanns i skåpen.


Onsdag: Rotsaker i ugn med halloumi. Jag vet, halloumi är inte billigt, men någon guldkant måste man få ha! Och rotsaker är väldigt billigt.


Torsdag: Fullkornsspaghetti och linssås med broccoli och blomlål. Köper faktiskt fryst broccoli och blomkål eftersom det ofta brukar bli över när jag köper färsk. Linser och pasta finns hemma.


Fredag: Hemgjord pizza med mozarella, champinjoner och rödlök. Vitkålssallad om det gigantiska vitkålshuvudet jag köpte förra veckan står sig så länge.

Summa: 172, 50.
(Blomkål 21 kr, Broccoli 18 kr, Champinjoner 8 kr, Fårost 23 kr, Jäst 1,50 kr, Kålrot 4 kr, Gul lök 6 kr, Eco morötter 20 kr, Mozarella 8 kr, Palsternacka 2 kr, Passerade tomater 11 kr, Eco vetemjöl 20 kr, Halloumi 30 kr)

Sen tillkommer allt det vanliga som mjölk, bröd, frukt och så vidare. Runt femhundringen slutade notan på. Vilka är era bästa budgettips?

2 kommentarer:

CrimsonAnna sa...

Jag brukar grodda mungbönor och linser för att få lite variation. Annars linser, linser, linser:)

Anonym sa...

Hej alla dina recept låter så goda, MEN, hur tillagar man dem? Jag fattar 0..............