torsdag 5 mars 2009

På Yogayama kan du äta mat efter din kroppstyp


Yogayama är en yogstudio som också driver en yogisk restaurang i samarbete med Renée Voltaire. Maten lagas i ayurvedisk anda och du kan få en meny komponerad efter din egen kroppstyp, vata, pitta eller kapha. Du kan också förboka en ayurvedisk frukostbuffé om ni är ett sällskap på minst 10 personer. Förutom restaurangmaten finns också hälsosammare varianter av sötsaker som chokladdoppade nötter och gryn eller glutenfri tårta sötad med råsocker.
Yogayama ligger på Jungfrugatan i Stockholm. Läs mer på DN.se.

Ayurveda handlar om kunskap kring dig och din omgivning, vad som passar för var och en. Det beror på dig, din kropp och din personlighet. Personlighets/kroppstyperna delas in i tre olika doshor som ska vara i balans med varandra.


Snabbguide till de olika personlighetstyperna:


Vata - Sammansatt av elementen rymd och luft. Precis som luft är vata snabb, rörlig och subtil, kreativ och spontan.


Pitta - Eldelementet dominerar, med drag av vatten för att balansera sig själv. Pitta står för omvandling och dynamik. Karaktärsdrag är viljestyrka, organisationsförmåga och ledarskap.


Kapha - Består av vattenelementet och jord. Kaphas uppgift är att sammanfoga och ge stabilitet, skapa lugn och trygghet.

(Källa: Ayurvedisk matguide av Katarina Hansdotter)


Jag har tidigare lagt ut ett test från tidningen Må bra där du kan se vilken dosha du tillhör. Ni som missat testet förut kan göra det här.

2 kommentarer:

CrimsonAnna sa...

Spännande-jag har ju upptäckt att jag förändrats från Kapha till Vata. Känns lite coolt att man kan utvecklas.

Anonym sa...

Hej vegomamma! Vilken fin blogg, jag läste alla inlägg med stort intresse! Är veg sedan 2 år, och börjar bli mer och mer övertygad om att jag vill forsätta livstilen när jag får barn. Härligt att få inspiration och se en veg familj som funkar så bra.