måndag 6 april 2009

Nybörjarträdgård

Vårt trädgårdsarbete handlar helt enkelt om att lära sig något nytt från början. Tanten på Plantagen tittade på Maken som om han var en idiot när han frågade om det fortfarande gick bra att kalka gräsmattan.

Treåringen gör också nya fynd varje dag:
- Titta mamma! En liten blå blomma i gräset!
- Den heter Scilla, svarade jag. Stolt över att kunna bidra med lite kunskap i alla fall!


Nu har jag förskt läsa mig till lite mer klokskap, och penséer har jag förstått att man gärna kan sätta i en kruka så här års. Gillar den varm-oranga färgen!


Efter förra årets misslyckade försådd som inte ens resulterade i lite gräslök i en kruka hade jag bestämt mig för att strunta i det i år. Sen såg jag en snäll farbror som kallade sig Trädgårdsdoktorn som sa att trädgårdsarbet handlar mycket om att lära sig av sina misslyckanden. Så skam den som ger sig, det fick bli ett litet drivhus också.

Här kämpar Maken med att gräva det som ska bli vår köksträdgård är det tänkt. Ja, det syns inte nu, men vänta bara!


Kryddorna på fönsterbrädet fick nya krukor och ny jord för att klara sig ett tag till. Utifall nu försådden skulle gå åt pipan igen vill man ju inte vara kryddlös.

Inga kommentarer: