torsdag 9 april 2009

Jag är så blödig


(Bild härifrån)

När vi kom hem idag såg vi grannens katt med en levande mus i munnen. Musen sprattlade och kämpade för sitt liv. Jag skrek så att Treåringen blev livrädd och undrade vad det var för fel. Jag vet att det är naturligt, katter är rovdjur. Men hela min kropp vill bara hjälpa den där stackars musen som är fast i rovdjurets käftar. På samma sätt som jag alltid hejar på det lag som ligger under och sympatiserar med den som inga sympatier får, lägger all min kraft på den svagaste eleven fast jag vet att den aldrig kommer nå godkänt betyg ändå. För ibland så händer det omöjliga; det uträknade laget besegrar det stjärnspäckade, eleven som "inte kunde nå godkänt" har plötsligt nått de mål som krävs, och musen, ja den klarade sig eftersom katten den blev liksom Treåringen livrädd och lät musen löpa.

Inga kommentarer: