söndag 5 april 2009

Att handla ekologiskt är inte bara något man gör för att döva ett dåligt samvete

Marit Paulsen kommer i dagarna ut med en bok som ifrågasätter nyttan av att handla och odla ekologiskt. I dagens DN säger hon att den som vill göra en insats för världen lika gärna kan skänka pengar till Rädda barnen. Skämtar hon? Är hon ironisk? Av intervjun att döma får man känslan av att Paulsen tror att vi handlar ekologiskt för att själva handlingen i sig får oss att må bra, något man gör för att stilla sitt dåliga miljösamvete. Som om det inte fanns andra orsaker till och effekter av ekologisk odling. Johan som jobbar på KRAV och skriver bloggen Ekotänk talar sig varm för den biologiska mångfalden som en orsak till att odla giftfritt. Han ifrågasätter grunderna i de flesta av Paulsens teser. Och som mamma vill jag helst att mina barn äter så giftfri mat som möjligt, för mig är det lika viktigt som miljöeffekterna. Sen finns det absolut ingen motsättning i att handla ekolgiskt och dessutom tänka på de andra saker som Paulsen nämner, som att inte slänga mat. Det har jag skrivit om tidigare.

1 kommentar:

Mia sa...

Jag håller med!!!