lördag 11 april 2009

Är det inte dags att byta ut eco-trenden mot vardags-eco?


Det enda jag lyckades lägga vantarna på när jag var inne i stan igår var det senaste numret av Eco queen. Fast jag i vanlig ordning slukar innehållet gör den mig den här gången lite illa till mods. Begreppet Eco börjar i sin nya glamourösa tappning smaka lite väl sött, som när man ätit alldeles för mycket av en riktigt mäktig kaka. Nu menar jag inte att det inte är bra att eco äntligen börjar få kommersiellt genomslag och inte längre anses som något för några få som känner sig exklusiva och duktiga. Tvärtom, jag tror att nästa fas måste komma. När eco inte längre betraktas som trendigt, nytt och exklusivt, utan som vardagligt, jordnära och naturligt.
Jag bidrar själv till karusellen, eftersom jag bloggar både om ekologisk mat och eco-mode, så jag förstår om ni tycker att det här inlägget är lite splittrat. Samtidigt måste ju information och tips till den som vill ställa om till en miljövänligare livsstil finnas innan vi nått det där vardagligt, enkla och naturliga ekosamhället. För hur vi än vänder och vrider på saken har vi en jord som inte tål, inte orkar den miljömässiga belastning vi lägger på den idag. S då kanske vi får tåla att begreppet eco blir lite uttjatat. Eller vad säger du om eco-trenden?
Här är två andra blogginlägg om Eco-trenden:
Ett hållbart liv - At Norrbacka gård

4 kommentarer:

CrimsonAnna sa...

Å andra sidan, de flesta bloggar ju om sin vardag. Din vardag är ekologisk så det är helt naturligt.

Brita sa...

Tips, idéer och inspiration behövs och kommer att behövas under en lång tid tror jag. Tills en hållbar livsstil blir det mest naturliga, fantastiska och självklara. So keep on rockin'!

Eva sa...

Fast jag uppfattar det nog mer som att du bidrar just till vardagseko med din dokumentation från en genuint engagerad vardag. Till skillnad från när eko enbart är ett påklistrat argument för att fortsätta att konsumera resurser i samma utsträckning som tidigare.
Och eko-trenden medför ju det positiva att den kan väcka intresse och sprida kunskaper och insikter i en större grupp. Som förhoppningsvis kan ta nästa steg sedan.

Frida M sa...

Tack för att ni är så snälla.. Jag blir som sagt lite cynisk mellan varven, men efter några dagar brukar jag ha glömt det och kör på som vanligt. Och det är klart att ni har rätt, eko-inspiration behövs för att allt fler ska bli nyfikna, det finns egentligen inte något negatvit i det. Om det inte enbart handlar om att få människor att konsumera MER med hjälp av eko-argument, som du var inne på Eva.